Elever lærer at betjene avancerede CNC-drejebænke med virtual reality

25. oktober 2019

Eleverne på Learnmark Tech kan fra dette skoleår – og som nogle af de første elever i Danmark - lære at betjene industriteknikernes højteknologiske og avancerede CNC-drejebænke i et virtual reality-univers.

Industriteknikernes CNC-drejebænke og -fræsere er styret ved hjælp af avanceret computerteknik, og det kræver indgående kendskab til de dyre og fintfølende maskiner, før man som ung lærling i faget kommer til at arbejde ved sådan en maskine. 

Med de nye virtual reality-programmer, hvor eleverne arbejder i et virtuelt univers, får de erfaringer med at arbejde med maskinerne. På den måde kan de hurtigere og mere sikkert komme i gang med at arbejde med fagets nyeste teknologi. 

Banebrydende undervisningsmateriale – Horsens blandt de første

Kim Clausen, afdelingschef på Learnmark Tech, har det seneste års tid fulgt udviklingen af det virtuelle undervisningsmateriale, som tre VR-programmør-studerende fra VIA University College har udviklet med udgangspunkt i en af skolens CNC-drejebænke fra Haas.

Virtual reality er fremtidens undervisningsform, og den er især velegnet til uddannelserne på Learnmark Tech. Her er godt kendskab til de avancerede computerstyrede maskiner vigtig for både sikkerheden og det gode håndværk. Jeg er derfor både glad for og stolt af, at vores elever som nogle af de første i landet nu kan tilegne sig ny viden via virtuelle undervisningsformer.

Kim Clausen, afdelingschef på Learnmark Tech

I dette skoleår får alle elever på grundforløb 1 mulighed for at komme lidt tættere på uddannelsen til industritekniker, når de i deres introducerende projekt på uddannelsen prøver at arbejde virtuelt med en af de eftertragtede CNC-maskiner. Derudover skal den virtuelle undervisningsform også bruges på industriteknikernes hovedforløb.

Målet er, at mere af vores undervisning på Learnmark Tech skal basseres på virtual reality. Det kan fx være inden for svejsning, elinstallationer og byggepladsindretning.

Kim Clausen, afdelingschef på Learnmark Tech

Eleverne er vilde med VR

Gabriel og Kasper går på grundforløb 1 på Learnmark Tech. De er nogle af dem, der har prøvet at klargøre CNC-maskinen i VR-universet.

Det var spændende og fedt at prøve VR-brillerne. Det var som at komme ind i en helt anden verden, hvor jeg nemt kunne forestille mig, hvordan en industritekniker arbejder – og så skulle jeg heller ikke være bange for, at jeg ødelagde noget. VR-brillerne er en god måde at lære på.
Jeg havde en makker, som sørgede for, at jeg ikke gik ind i noget, når jeg glemte, at jeg kunne teleportere mig i VR-universet.

Gabriel, elev på grundforløb 1 på Learnmark Tech

Det var en lidt mærkelig følelse at have VR-brillerne på, men det var nemt nok at arbejde inde i universet, fordi tingene bliver gule, når man skal arbejde med dem.

Jeg kendte ikke noget til industriteknikerens arbejde før i dag, og jeg synes, det er en fed måde at lære nyt på – det er lidt ligesom at spille computer.

Kasper, elev på grundforløb 1 på Learnmark Tech

Insero Horsens har doneret hardware

Learnmark Tech har i alt 10 virtual reality-sæt til brug i undervisningen, som den lokale forening Insero Horsens har doneret. 

Horsens og omegn har en stolt tradition for industrivirksomheder, men vi kan se, at de lokale virksomheder efterspørger kvalificeret arbejdskraft. Når de tekniske uddannelser samtidig har svært ved at tiltrække nye elever, er der brug for nytænkning, så vi bevarer konkurrencedygtigheden i det lokale erhvervsliv. Her rummer det nye træningscenter et enormt potentiale.

Berit Lehmann Kristiansen, medlems- og bevillingschef ved Insero Horsens

Udover Insero Horsens er udviklingen af virtual reality til undervisningen støttet af STEM-projektet i Region Midtjylland, som blandt andet lægger vægt på introduktion af ny teknologi i undervisningen.