Faglig opkvalificering giver flere jobmuligheder

31. august 2017

Lene Pedersen udnyttede tiden between jobs til at opkvalificere sig inden for sit fag. Ud fra en individuel uddannelsesplan med målrettede kurser udvidede hun sine jobmuligheder. Midt i forløbet blev hun tilbudt arbejde og sagde ja. 

50-årige Lene Pedersen havde et klart mål med de 22 undervisningsdage, hun valgte på Learnmark Efteruddannelse. Hun ville have opdateret sin viden inden for regnskab og IT, så hun var bedre kvalificeret til de administrative job, hun søgte. 

”Jeg var ledig i en måned og brugte tiden på at opkvalificere mig inden for områder, som jeg ikke har beskæftiget mig med i mit tidligere job. På den måde ville jeg stå stærkere og kunne søge inden for et bredere fagområde, end jeg kunne, før jeg startede på kurserne,” fortæller Lene Pedersen. 

I mange af de job, hun søgte, var der krav om, at hun skulle have viden om fx lønbogholderi. Gennem sit efteruddannelsesforløb fik hun den nyeste viden inden for området, som supplerede hendes mange års erfaring inden for administration godt. 

Lene Pedersen nåede dog aldrig at færdiggøre alle de planlagte kurser, før hun fik tilbudt et job – og dermed måtte melde fra til yderligere tre jobsamtaler. 

Redskaber til at effektivisere arbejdet

Lene Pedersen har i mange år arbejdet i en juridisk afdeling i en større virksomhed, hvor hun blandt andet har ekspederet ejendomshandler og ægtepagter. 

Med hjælp fra en konsulent på Learnmark Efteruddannelse fik hun, da hun blev ledig, lavet en individuel uddannelsesplan, som tog udgangspunkt i de 30 dages efteruddannelse, man er berettiget til, når man bliver ledig. 

”Da jeg blev ledig, var det vigtigt for mig at komme i gang med efteruddannelse så hurtigt som muligt, og jeg ville ønske, at jeg havde haft mulighed for det, da jeg var i arbejde. Jeg oplever, at jeg på kurserne har fået redskaber til at effektivisere mit arbejde, og at jeg især i Excel-forløbet har rykket mig meget mere, end jeg havde forventet,” siger hun. 

Åbent værksted med individuel undervisning

Undervisningen inden for administration, regnskab og løn på Learnmark Efteruddannelse er organiseret efter princippet om et åbent læringscenter, som på Learnmark Efteruddannelse kaldes for Åbent værksted. Det er et fleksibelt læringsmiljø, hvor kursisterne følger egne kursusforløb med individuel start- og slutdato. Det betyder, at kursisterne ved startdato ikke er afhængige af at vente på, at et hold starter, fordi man kan starte, når man er tilmeldt. 

Kursisterne er ikke afhængige af andre kursisters kursusforløb, og de kan arbejde med det enkelte kursus’ læringsaktiviteter selvstændigt og i eget tempo uden at skulle vente på andre, eller andre skal vente må dem. 

”Åbent værksted kræver, at man kan arbejde disciplineret med opgaverne, og at man har et mål med undervisningen. Det havde jeg, og de individuelle forløb passede mig godt. Selvom vi arbejdede med vidt forskellige opgaver, følte jeg, at jeg gik på et hold, fordi vi kunne hjælpe hinanden og dele erfaringer i pauserne,” understreger Lene Pedersen. 

Oversigt over kurser

Lene Pedersen nåede at tage disse kurser* i sin individuelle uddannelsesplan, før hun fik job:

Bogføring og regnskab i økonomistyringsprogrammet Microsoft Dynamics C5 (2010)

  • Daglig registrering i økonomistyringsprogram (45969)
  • Debitorstyring (45964)
  • Kreditorstyring (45961)
  • Økonomisk styring af lageret (45958)

 Løn

  • Personalejura i lønberegningen (40012)

Anvendelse af regneark i Microsoft Office Excel (2016)

  • Anvendelse af regneark til enkle beregninger (47218)
  • Design og automatisering af regneark (44346)
  • Anvendelse af store datamængder i regneark (40748)
  • Anvendelse af pivot-tabeller (40754)
  • Præsentation af tal i regneark (40750) 

* Tal i parentes angiver kursusnummeret.