Fra 3D-tegninger til flotte spil

09. oktober 2017

Fra 3D-tegninger til flotte spil

På Learnmark Tech prøver grundforløb 1-eleverne gennem 10 projekter forskellige håndværk, metoder og materialer. I projektet Cross and Bowl laver eleverne et kryds og bolle-spil, hvor de får kendskab til de arbejdsopgaver, en industritekniker har.

Det starter med ni plastikstænger og to plader – en i aluminium og en i akryl. Det ender med et flot kryds og bolle-spil med brikker i messing. På to uger lærer eleverne på grundforløb 1 (GF1) på Learnmark Tech grundlæggende teori, arbejdsmetoder, værktøj og maskiner at kende, så de kan dreje og fræse flotte og brugbare dele i akryl og metal – lige som de uddannede industriteknikere gør det.

Nikolaj Enemark Lyngsdal og Mark Lisbjerg Therkelsen går på GF1, og de føler sig efter halvanden uge godt hjemme i værkstedet med fræsere og drejebænke. De er næsten færdige med deres kryds og bolle-spil, hvor de selv har designet og 3D-tegnet messingbrikkerne.

”Det er et godt projekt, fordi vi følger processen fra ide til færdigt spil. Først skulle vi lære at fræse selve spillepladen efter tegninger, som vi fik udleveret. Bagefter skulle vi dreje brikkerne i plastik. Da vi havde styr på det, fik vi lov til at tegne vores egne brikker i Inventor, der er et IT-program, hvor man tegner i 3D. Til sidst har vi drejet vores hjemmedesignede brikker i messing,” fortæller Nikolaj Enemark Lyngsdal og viser stolt det færdige spil.

Fra skepsis til større forståelse

Han drømmer om at uddanne sig til landbrugsmaskinmekaniker og var i starten lidt skeptisk over for at skulle prøve forskellige uddannelsesretninger, mens han gik på GF1. Efter at have prøvet tre forskellige projekter, som ikke har med hans drømmeuddannelse at gøre, har han skiftet mening.

”Nu er jeg glad for, at jeg får prøvet mange forskellige håndværk. Da vi var hos brolæggerne, betød en centimeters forskydning ikke så meget. Det gør det hos industriteknikerne, hvor det, vi laver, skal passe inden for en tiendedel af en millimeter. Det er det samme som tykkelsen af et hår,” siger han.

Eleverne på grundforløb 1 drejer og fræser flotte spil

GF1 er et tjek af dit valg

Mark Lisbjerg Therkelsen har længe vidst, at han vil uddanne sig til industritekniker. Han er også glad for at afprøve forskellige håndværk.

”For mig er GF1 et tjek af, at det nu også er industritekniker, jeg vil være, og ind til videre er jeg blevet bekræftet i mit valg. Hos brolæggerne lærte vi blandt andet at lægge fliser. Det er da meget rart at vide, hvordan man gør,” understreger han.

Seje elever

Underviser Allan Jensen er stolt af GF1-eleverne, som er nået langt på de to uger, projektet varer.

”Da de startede projektet, vidste de ikke noget om at dreje og fræse, de havde aldrig prøvet at tegne i Inventor, og de kendte ikke til fagets værktøj og teknikker. Det har de nu fået et grundlæggende kendskab til, og jeg synes, det er supersejt, at de er nået så langt,” siger Allan Jensen.

Før eleverne måtte arbejde med 3D-programmet Inventor, skulle de lære at tegne tredimensionelle figurer med blyant og lineal. Det gav dem den nødvendige tegningsforståelse. Derudover har eleverne fået undervisning i koordinatsystemer med tre akser (x, y og z), og de har lært, hvordan de med en skydelære kan måle, om de overholder målene.

Som afslutning på hvert projekt laver eleverne en portfolio, hvor de beskriver de opgaver, de har arbejdet med, hvad de har lært, og hvad de gerne vil arbejde videre med.