Grundforløb 1 - sammenhold og faglige udfordringer

04. oktober 2017

Eleverne på grundforløb 1 (GF1) på Learnmark Tech får gennem 10 projekter et godt grundlag for at vælge uddannelse, inden de fortsætter på grundforløb 2 (GF2). Derudover deltager de i forskellige aktiviteter, som styrker sammenholdet.

I elektrikerværkstedet på Learnmark Tech arbejder Laust Andersen. Han går på grundforløb 1 (GF1), og er netop begyndt på projektet ’Den mekaniske hånd, der vil arbejde’. Projektet varer to uger, og her skal han både arbejde med el-opgaver og robotteknologi. 

”Jeg har glædet mig til dette projekt, fordi jeg drømmer om at uddanne mig til elektriker. Det bliver spændende at lære, hvordan en robotarm fungerer, og hvordan man programmerer den,” siger 18-årige Laust Andersen. 

En af hans bedste oplevelser på GF1 har ind til videre være introturen, hvor klassen overnattede i shelters, hyggede sig og lavede en masse aktiviteter, hvor de blev rystet godt sammen. 

Kendskab til mange uddannelser er en fordel

I løbet af GF1 arbejder eleverne med 10 forskellige projekter, hvor de prøver arbejdsopgaver og får kendskab til materialer og værktøj inden for mange forskellige brancher. Først i slutningen af GF1 skal de vælge, hvilken uddannelse de vil fortsætte på. 

”Det er spændende at prøve forskellige uddannelser og måder at arbejde på. Jeg synes, det er en fordel, at jeg ved noget om de andre uddannelser, når jeg en dag er uddannet elektriker og skal ud på fx en byggeplads. Her skal jeg samarbejde med tømrere, murere og VVS´ere, og så er det meget godt, jeg ved, hvad de laver,” understreger han. 

Fik læreplads, mens han gik i 10. klasse

I 9. klasse var han i praktik som elektriker, og her blev han klar over, at det var den rigtige uddannelse for ham. I 10. klasse gik han på GYM10-linjen på Step 10, hvor han var i brobygning på forskellige gymnasiale ungdomsuddannelser og EUX-uddannelser. 

”I løbet af 10. klasse blev jeg helt sikker på, at jeg ville være elektriker, og jeg søgte læreplads hos forskellige elektrikere. Jeg sendte også en ansøgning til El-installationsfirmaet Julsgaard, hvor jeg var i praktik, og jeg var så heldig at få lovning på en læreplads, når jeg afslutter GF2. På GF1 får jeg en grundlæggende viden om forskellige brancher, hvad man skal kunne for at være lærling i et firma, og jeg får også mere styr på fx dansk,” siger GF1-eleven. 

Det er spændende at prøve forskellige uddannelser og måder at arbejde på. Jeg synes, det er en fordel, at jeg ved noget om de andre uddannelser, når jeg en dag er uddannet elektriker og skal ud på fx en byggeplads.

Laust Andersen, elev på grundforløb 1

Projekt: Bakkebordet og shelter

Indtil nu har Laust Andersen og hans klasse arbejdet med projekterne Bakkebordet og Shelter. I projekt Bakkebord arbejdede eleverne i smedeværkstedet, hvor de hver især skulle lave et bakkebord i metal. I løbet af projektet, som varede 14 dage, lærte eleverne de grundlæggende færdigheder inden for svejsning, og de prøvede at bukke og skære metal. 

”Vi havde også en del teori, hvor vi fik viden om værktøj, de forskellige svejsemetoder og tegninger. Mit bakkebord står på mit værelse, og jeg synes, det er ret fedt at have noget af det, jeg har lavet på skolen, med hjem,” fortæller han. 

I projektet Shelter skulle hele klassen samarbejde om at bygge en shelter. Gruppevis havde de ansvaret for henholdsvis taget, væggene og bunden. Herefter skulle alle delene samles til det endelige resultat. Det var et projekt, som ifølge Laust Andersen krævede et godt samarbejde. 

Valgfag

Som noget nyt har eleverne på GF1 to valgfag. Laust Andersen har i øjeblikket valgfaget På vej mod egne kødgryder. Han har ikke helt besluttet sit andet valgfag. Valget står i øjeblikket mellem Klar til matematik eller Traktortræning, som afvikles på Bygholm Landbrugsskole. 

”Det er sjovt at være i køkkenet og lære at lave mad. Det varer nok ikke så længe, inden jeg skal flytte hjemmefra, og så er det meget smart, at jeg ved noget om at lave god og billig mad,” fortæller han.