HHX-elever udfordrer lokale erhvervsfolk

27. september 2017

Hvem er bedst til at drive en fiktiv virksomhed? Gymnasieelever fra HHX eller lokale erhvervsfolk? Svaret får vi den 28. september 2017, hvor elever fra Learnmark Gymnasium HHX konkurrerer mod erhvervsfolk fra Horsens. 

Om formiddagen den 28. september konkurrerer omkring 40 elever fra Learnmark Gymnasium HHX mod lokale erhvervsdrivende i undervisningspillet BusinessCombat. 

Spillet er udviklet af Welcome Management, og det skal illustrere en virksomheds konkurrencesituation og de vilkår og krav, der stilles til ledelse og medarbejdere i virksomheder, som fabrikerer, distribuerer og sælger en vare på et konkurrencepræget marked. 

Hos revisionsfirmaet EY og Jyske Bank, der i fællesskab har sponseret dagens virksomhedspil, er håbet, at arrangementet vil bringe det lokale erhvervsliv tættere på Learnmark Horsens, og at deltagerne får udvidet deres netværk. 

Erhvervslivet vinder

Dagens arrangement giver deltagerne fra det lokale erhvervsliv en mulighed for at møde andre erhvervsfolk med de potentielle netværks- og kundemuligheder, dette giver. Samtidig kan drøftelse af de aktuelle problemstillinger i spillet give nye input til løsning af dagligdagens udfordringer. 

Et virkelighedsnært spil

Målet med BusinessCombat er, at HHX-eleverne får en overordnet forståelse for de økonomiske og organisatoriske sammenhænge i en moderne virksomhed. I spillet skal deltagerne forestille sig, at de er ansatte i en virksomhed, der sælger droner til private forbrugere gennem specialbutikker og supermarkeder. Spillet er inddelt i kvartaler, hvor de skal arbejde med fx strategisk planlægning, resultatvurdering og økonomisk overblik. 

Det hold, der ved spillets afslutning har skabt det største overskud, har vundet. 

Samarbejde med erhvervslivet

Undervisning med tæt kontakt til erhvervslivet er helt central på Learnmark Gymnasium HHX, og for rektor Sune Agger er spillet BusinessCombat et godt eksempel på virkelighedsnær undervisning. 

”Det bliver både udfordrende, lærerigt og sjovt for elever og erhvervsfolk at teste deres evner op mod hinanden. Det bliver godt for eleverne at møde erfaringer fra virkeligheden, og det kan være, at erhvervsfolkene bliver testet på deres teori. Må det bedste hold vinde,” siger Sune Agger.