HTX-elever: de bedste oplevelser var med værtsfamilien

20. april 2018

I februar rejste 37 HTX-elever fra 2.g på studierejse til Tacoma i USA. I tre uger skulle eleverne bo privat hos en amerikansk værtsfamilie, gå på Tacoma Community College og komme helt tæt på den amerikanske kultur.

Studierejsen til Tacoma gav HTX-eleverne mulighed for at få en bedre forståelse for den amerikanske måde at leve på og få styrket deres engelske færdigheder. Sarah Maria Dahl, som går i 2mtf, fik øvet sit engelsk rigtig meget.

”Jeg talte engelsk hele tiden, da jeg boede alene. Jeg havde ikke rigtig noget valg, så jeg fik virkelig talt meget engelsk i de 3 uger, vi var af sted,” siger Sarah Maria Dahl, som boede ved en enlig amerikansk kvinde.

Asger Phillips Andersen, som går i 2mb, boede sammen med 2 andre HTX-elever hos en større familie med tre børn.

”Jeg synes, det var interessant at opleve, hvordan familier er forskellige - både danske-amerikanske familier, men også hvor stor forskel der er på de amerikanske familier og deres hverdag. Hos os var hverdagene travle, da børnene havde mange fritidsaktiviteter, som forældrene også brugte meget tid på. Om aftenen fandt vi tid til brætspil og familiehygge,” fortæller Asger Phillips Andersen.

Interesseret og nærværende engelsklærer

På Tacoma Community College fik eleverne lov til at prøve kræfter med undervisningen på et amerikansk college, hvor de blandt andet fik engelskundervisning.

”Vi havde en super entusiastisk engelsklærer, som virkelig gik op i at besvare vores spørgsmål. Vi talte meget om den amerikanske kultur og politik,” fortæller Sarah Maria Dahl.

Både Sarah og Asger synes, at engelskundervisningen var rigtig spændende, og de kunne mærke, at deres underviser var meget interesseret i at lære dem at kende.

”Til engelskundervisningen skulle vi skrive en daglig journal. På den måde kunne vores underviser få et indblik i, hvordan vi formulerer os på engelsk, men også et indblik i vores tanker og oplevelser i USA. Det var fedt, at underviseren var så engageret,” uddyber Asger Phillips Andersen.

Undervisningen på Tacoma Community College er en del af pensum og HTX-eleverne fik undervisning i English and Culture, Communication/IT og fysik.

HTX-eleverne på Flight Museum i Tacoma

Kulturelle forskelle

I løbet af deres ophold i USA opdagede eleverne nogle af de mange kulturelle forskelle, der er mellem Danmark og USA. En af de ting, som eleverne lagde særligt mærke til var, hvor imødekommende og åbne amerikanerne er.

”Da vi lige var ankommet, blev jeg nærmest helt skræmt over, at helt tilfældige folk begyndte at snakke til mig, når jeg fx var ude at gå. I Danmark ville jeg ikke rigtig snakke med fremmede, men her talte folk til mig i bussen,” fortæller Sarah Maria Dahl.

Asger Phillips Andersen er enig, og supplerer:

”I det offentlige rum kunne det godt virke overvældende, når fremmede mennesker begyndte at tale til en. På den anden side, så hjælper deres åbenhed til, at man hurtigt bliver en del af fællesskabet.”

De bedste oplevelser

Asger Phillips Andersen og Sarah Maria Dahl er enige om, at nogle af deres bedste oplevelser på studierejsen var sammen med deres værtsfamilier.

”En af mine favoritdage var en lørdag, hvor jeg var sammen med hele familien og de to andre elever jeg boede sammen med. Vores værtsmor foreslog, at vi tog til en indendørs trampolinpark, hvor vi brugte 3 sjove timer sammen. Vi var virkelig begejstret, for der var ikke nogen af os, der havde prøvet det før. Bagefter var vi ude at spise på Red Robin, som er en meget amerikansk burger restaurant, hvor man kan få lige så mange pomfritter, som man kan spise,” mindes Asger Phillips Andersen.

Sarah Maria Dahl fik lov til at opleve en amerikansk fødselsdagsfest, da hun var med til sin værtsmors brors fødselsdag.

”Vi havde en rigtig hyggelig dag, hvor vi først tog rundt til forskellige vintagebutikker og fik frokost på café. Om aftenen besøgte vi hele familien og holdte fødselsdagsfest med rigtig sydstatsmad. Det var fedt at få lov til at møde hele familien, og at de bare talte til mig, som om jeg var en del af deres familie,” siger Sarah Maria Dahl.

Mange spændende aktiviteter

Udover at opleve livet på et amerikansk college, var der også arrangeret mange andre aktiviteter for HTX-eleverne, blandt andet