Innovationscamp i samarbejde med lokal virksomhed

04. oktober 2017

90 elever fra Learnmark Gymnasium HHX og EUX-Tech arbejdede i to dage med et innovationsprojekt. 

Den lokale virksomhed Artlinco A/S stillede Learnmark-eleverne en konkret opgave: Find en innovativ løsning, der via VR/AR* kan lette arbejdet for enten byggebranchen eller detailhandlen. 

Eleverne arbejdede i grupper på tværs af de to uddannelser, og på den sidste dag skulle de pitche deres idéer for et dommerpanel. 

Efter alle grupper havde pitchet deres idé, kårede dommerne en vinder, som var kommet med den mest innovative idé, der har mulighed for at blive realiseret. Dommerne valgte gruppen med de fire HHX-elever Jack, Jonas, Anna og Laura samt Mads fra EUX-Tech.

* VR: Virtual Reality - AR: Augmented Reality

Jonas og Jacks oplevelser på innovationscampen

 Hvad var jeres idé?

Vores idé var at udvikle en sikkerhedshjelm kombineret med sikkerhedsbriller med AR. AR er en forkortelse for Augmented reality, og det betyder, at man ved hjælp af teknologi tilføjer et ekstra lag til virkeligheden – ligesom Pokémon Go. 

Vi foreslår, at hjelm og briller skal bruge AR i forhold til sikkerhed, instruktioner og kommunikation. Hvis noget går galt på byggepladsen, skal censorer i hjelmen spotte det og sende signaler om, at noget er galt. Vi vil også bruge AR til kommunikation, så det bliver nemmere for håndværkerne at kommunikere med hinanden, og så skal det også være muligt for håndværkere og ingeniører at se plantegninger af projekter via AR. Det hele skal kobles til en mobiltelefon. 

Hvordan var det at arbejde sammen på tværs af uddannelser? 

Det var rigtig godt. Vi havde viden om noget forskelligt og kunne derfor supplere hinanden godt. Mads fra EUX havde en del viden om branchen, og vi fire fra HHX, som alle har innovation som studieretningsfag, er vant til at arbejde med fx idégenerering, udvikling af idéer og at fremlægge dem. 

Hvad synes i om innovationscampen?

Det er fedt at arbejde med projekter, som man også arbejder med i rigtige virksomheder, og det er sjovt at kunne komme med idéer til rigtige cases i stedet for nogle, der er i bøgerne. Og så var det vildt godt, at chefen og en projektleder fra Artlinco var med i dommerpanelet. Så arbejder man lige lidt ekstra for det.

Det er fedt at arbejde med projekter, som man også arbejder med i rigtige virksomheder, og det er sjovt at kunne komme med idéer til rigtige cases i stedet for nogle, der er i bøgerne.

Jonas og Jack, HHX-elever

Imponeret direktør udfordrer og roser eleverne

Søren Xerxes Frahm, grundlægger af og direktør i Artlinco A/S, er imponeret over, hvad Learnmark-eleverne har nået i løbet af halvanden dags effektivt arbejde. Her fortæller han om sine oplevelser på innovationscampen, og hvorfor han prioriterer arbejdstid til at samarbejde med uddannelsesinstitutioner. 

Hvad var særlig godt ved vinderidéen?

Gruppen havde ikke kun løst opgaven. De havde også tænkt videre ved at sætte sig ind i den virkelighed, som fx håndværkere har på byggepladsen. Det er rigtig designtænkning. Derudover havde de gjort sig umage, og det skal de også honoreres for. 

Hvorfor deltog du og dine medarbejdere i innovationscampen?

Jeg synes, det er vigtigt, at elever ikke kun får det, jeg kalder fantasiopgaver. De skal have konkrete cases, som lærer dem både at tænke ud af boksen og at tænke forretningsmæssigt. Det er svært, og det kræver både talent og træning. Og så er det sjovt at være i dialog med de unge og høre, hvad de tænker og interesserer sig for.

Dommerpanel

I dommerpanelet var Søren Xerxes Frahm, grundlægger af og direktør i Artlinco A/S, Lasse Jensen, industriel designer og projektleder hos Artlinco A/S, Susanne Sørensen, leder i Region Midtjylland for Fonden for Entreprenørskab og Peter Sunesen fra Meeting Horsens.

Projektet var støttet økonomisk af Fonden for Entreprenørskab, Region Midtjylland og havde fokus på praksisnær innovation.