IT-kurser styrker overgangen mellem faglært job og videreuddannelse

08. februar 2018

Martin Høy, der er udlært murer, har besluttet sig for at læse videre til bygningskonstruktør. Inden uddannelsesstart har han taget AMU-kurser i blandt andet Excel, tekstbehandling og styresystemer.

Efter 17 år i murerfaget er 34-årige Martin Høy fra Horsens begyndt på uddannelsen til bygningskonstruktør. Forinden har han taget forskellige IT-kurser for at kunne beherske de IT-færdigheder, som en videregående uddannelse kræver.

Martin Høy har ikke arbejdet meget med IT som murer, og han har heller ikke brugt det meget privat. Derfor kontaktede han Learnmark Efteruddannelse for at få lavet en undervisningsplan, som passede til hans behov og var målrettet hans kommende studie. Planen indeholdt et fem ugers forløb med kurser i e-mail, billedbehandling, styresystemer, tekstbehandling, Excel og PowerPoint, som blev afviklet i åbent værksted.

”Kurserne har været gode for mig, fordi de har givet mig lige præcis det, jeg havde brug for til min næste uddannelse. Excel og PowerPoint har jeg aldrig brugt, så her skulle jeg lære det hele fra bunden. Jeg har arbejdet lidt i Word, når jeg fx skulle lave en invitation til en fest, men nu har jeg lært, hvordan jeg layouter en tekst korrekt, og hvordan jeg bruger programmet mest effektivt,” fortæller han.

IT-kurser på Learnmark Efteruddannelse er god forberedelse før videregående uddannelse Martin Høy har taget IT-kursus forud for studiet til bygningskonstruktør

Fleksibel undervisning i åbent værksted

IT-undervisningen på Learnmark Efteruddannelse afvikles i åbent værksted. Det er et fleksibelt læringsmiljø, hvor kursisterne følger individuelt tilrettelagte kursusforløb både i forhold til kursusstart, varighed, indhold og tempo.

Kursisterne arbejder i et åbent værksted ud fra opgavehæfter, hvor de trin for trin lærer at anvende de forskellige programmers funktioner, muligheder og genveje.

”Det er godt for sådan en som mig, der er helt grøn inden for IT, at jeg har fået opbygget min IT-kunnen i små bidder. Undervejs har jeg fået hjælp af lærerne, der også har givet mig feedback på de færdige opgaver. Jeg havde et begrænset antal dage til hvert kursus, og der var bestemt ikke tid til at trille tommelfingre undervejs – jeg havde faktisk ofte ret travlt,” fortæller Martin Høy.

Aha-oplevelser motiverer

For ham var omstillingen fra fysisk arbejde til stillesiddende undervisning en udfordring, men lysten til at lære nyt og de jævnlige ahaoplevelser motiverede ham.

”Jeg følte især, jeg lærte noget, når jeg havde fået så godt fat i programmerne, at jeg kunne begynde at forklare dem for de andre kursister. Jeg har mange gange tænkt ’nååååh, hænger det sådan sammen?’, og det var en fed fornemmelse, når jeg kunne mærke at det hele klappede,” siger han.