Når gymnasiet er ovre, hvad skal man så?

02. december 2019

Nu er tiden kommet - 3.g. Huen er prøvet og bestilt, fjollebillede taget, og galla-partneren skal vælges. Men når studietiden snart er ovre, hvor den sidste eksamen er taget, hvad så?

Af Silje Lund Olesen, elevjournalist og 3.g-elev på Learnmark Gymnasium HHX

Det er nu nogle måneder siden, at skolen startede igen. For nogen  betyder det en ny start på gymnasiet i 1.g, mens det for andre byder på slutningen, nemlig 3.g. Lige nu hvor vinteren så småt er over os med kortere og kolde dage, føles det som om, der er enormt lang tid til sommerferien, men inden vi har set os om, sidder vi alle ved det grønne bord. Året går nemlig hurtigere, end man først antager. 

I takt med at slutningen nærmer sig, rammer spørgsmålet for alvor “Hvad skal jeg efter gymnasiet?” En periode i mit liv er ovre inden længe, og en ny tid er på vej. Dette kan både byde på spænding og glæden ved det nye og alle mulighederne. Men der er også noget skræmmende ved ikke længere at være beskyttet af de faste rammer, som skolen giver. At jeg nu selv skal forme, hvordan jeg ønsker at min hverdag og fremtiden skal være.

Glæde, frygt og ensomhed 

Når jeg tænker på, hvad jeg skal efter gymnasiet, mærker jeg drømmene, der bobler, og den glæde det bærer med sig. Glæden over friheden og alle mulighederne, glæden over valgene og den nye hverdag. Glæden over, at jeg selv kan bestemme, og at alle mine drømme kan føres ud i livet. Der er en masse glæde ved at være færdig student. 

Men drømme stemmer sjældent overens med virkeligheden, og det er ikke altid bare en dans på røde roser. Jeg tænker sjældent over de negative aspekter i sabbatåret, men mærker alligevel frygten ånde mig i nakken. Frygten for, at hverdagen bliver kedelig, og frygten for at blive helt handlingslammet af alle de muligheder og valg, der skal tages. For hvad skal jeg vælge, og hvad vælger jeg i så fald fra?

Jeg har en oplevelse af, at tiden også kan byde på meget ensomhed. Selvom det måske ikke er det første, man tænker på, så splittes vennegruppen lige pludselig. Alle skal noget forskelligt, og vi har hver især travlt med hvert vores liv. Vi går fra at have set hinanden hver dag i skolen til at arbejde. Det kan være, at man står i sit sabbatår som den sidste tilbage, hvor omgangskredsen er ude at rejse, på højskole eller er flyttet til en ny by for at studere. Måske man ikke har mulighed for at se nogen venner i flere dage eller uger i træk, og når vi skal ses, skal vi måske planlægge det i god tid. Ensomhed er en følelse, som mange mærker, men som få er forberedt på, før de står i det, og det frygter jeg.

Forventningerne

Som studenter kan vi gå mange veje, og derfor bliver det også meget individuelt, det man laver. Jeg synes, at det er spændende at høre, hvad andre planlægger, hvorfor de vil det og derfra at lade mig inspirere af det. 

Jeg mærker både, at jeg selv har mange forventninger, men også dem omkring mig. Allerede nu kommer spørgsmål fra familie og bekendte “Hvad skal du lave, når du er færdig med gymnasiet?” Skal jeg holde et sabbatår, måske fem, og hvad skal denne tid så fyldes ud med? Det kan være svært at svare på, for det må tiden vise. 

Jeg oplever, at holdningerne er mange, og at andres meninger ikke altid stemmer overens med mine ønsker. Det skal man lære at navigere i, for i sidste ende bestemmer man selv, og mærker, hvad der er rigtigt for en. Det er bare ikke altid, andre også ser det.

En periode i mit liv er ovre inden længe, og en ny tid er på vej. Dette kan både byde på spænding og glæden ved det nye og alle mulighederne. Men der er også noget skræmmende ved ikke længere at være beskyttet af de faste rammer, som skolen giver.

Silje Lund Olesen, 3.g-elev på HHX

At leve i nuet og drømme om fremtiden 

Men hvad ønsker jeg selv for nuet og fremtiden med uddannelse og arbejde? Fra den dag, hvor skolen stopper, skal jeg jo fylde hverdagen ud med noget andet. Jeg synes, at det virker til at være svært at finde noget arbejde, som er spændende, og hvor det ikke kun handler om at tjene penge. Det fedeste vil jo være at have en god hverdag med et meningsfyldt job. Men som ufaglært kan det være svært at finde noget, som er interessant, og som giver mig den fede hverdag, som jeg drømmer om. 

Samtidig tænker jeg over spørgsmålet “Hvad vil jeg i fremtiden?”. For der er så mange muligheder, og det kan være svært at finde rundt i dem. Der findes så mange forskellige uddannelser, som jeg måske aldrig har hørt om, men som måske lige passer til mig. Jeg ved, at for mange kan vaklen i dette spørgsmål gøre, at de udskyder uddannelsen, til de finder ud af, hvad de vil. 

Jeg tror dog på, at det vigtigste er at følge det, man synes er spændende. For er det noget, man interesserer sig for og ønsker at dykke ned i og studere nærmere, så vil det måske i sidste ende give en adgang til jobs, som man ikke anede fandtes.

Som en cocktail af alle livets aspekter 

Tiden efter gymnasiet handler efter min opfattelse om at prøve sig frem, udføre ens drømme og udvikle sig. Jeg tror på, at man vil støde på op- og nedture. Der vil være nederen oplevelser og fede oplevelser. Man vil komme til at mærke magtesløshed, men også støde på meningsfulde oplevelser. Den selvstændighed, det er at stå med glæden i egne hænder og det ansvar, der følger med. At mærke friheden og lysten til at udfolde sig, men samtidig at blive lammet af alle mulighederne og valgene. 

Jeg tror på, at tiden efter gymnasiet er fyldt med splittede følelser og med masser af valg, spørgsmål, udfordringer og udefrakommende meninger til, hvad man laver. Som en cocktail af alle livets aspekter begiver nye studenter hvert år sig videre ud i livet med drømme, håb, forventninger og nysgerrigheden på, hvad fremtiden vil byde.

Inden længe er det mig. Så er 3.g og min gymnasietid ovre.

Jeg tror dog på, at det vigtigste er at følge det, man synes er spændende. For er det noget, man interesserer sig for og ønsker at dykke ned i og studere nærmere, så vil det måske i sidste ende give en adgang til jobs, som man ikke anede fandtes.

Silje Lund Olesen, 3.g-elev på Learnmark Gymnasium HHX