30. november 2018
Lokale erhvervsfolk og 3. g-elever fra Learnmark Gymnasium HHX deltog i november i virksomhedsspillet Business Combat. Her skulle de holdvis drive en fiktiv virksomhed, som solgte droner til private forbrugere. Hvert hold bestod af HHX-elever og to lokale erhvervsfolk, og gennem otte spillerunder konkurrerede de om at få det største akkumulerede resultat.
Undervejs skulle deltagerne blandt andet forholde sig til udefrakommende hændelser og konkurrenternes dispositioner.
Efter fire koncentrerede spilletimer blev vinderholdet kåret. Med et overskud på 1,4 millioner fiktive kroner vandt gruppen med HHX-eleverne Jonas Juul Truelsen, Camilla Curran, Ditte Hadberg og Jesper Steffensen og erhvervsfolkene Knud Nissen, direktør hos Nissens, og Helle Langhoff, kundechef hos Middelfart Sparekasse.
Her kan du læse om elevernes og erhvervsfolkenes oplevelser med Business Combat.
Hvad lærte I, mens I spillede?
Vi fik lærerig viden fra erhvervsfolk, der har viden om, hvordan man driver en forretning. Knud var god til at gøre spillet virkelighedsnært, og han lærte os om, hvor vigtigt det er at have en stærk strategi – og tro på den.
Jonas, HH3-elevJeg har lært om konkurrentanalyse og om virksomhedsstrategi. Jeg er glad for, at vi fastholdt vores strategi, som vi aftalte fra starten. Jeg tror, det sikrede os sejren.
Jesper, HH3-elevDet var en spændende dag og rart med en anderledes undervisningsform. Jeg lærte blandt andet, hvordan man analyserer markedet, og hvordan man kombinerer viden fra de forskellige fag.
Camilla, HH3-elevHvordan forløb spillet?
Mens vi spillede, skulle vi trække på viden fra mange af de typiske HHX-fag: Virksomhedsøkonomi, international økonomi, afsætning og finansiering. Det kunne jeg godt lide!
Jesper, HH3-elevI løbet af spillet havde vi også meget fokus på de 4 P´er (produkt, pris, promotion og place), og vi fokuserede meget på produktudvikling, automatisering og lav kostpris. Det var rart at bruge sin viden fra fagene i praksis!
Ditte, HH3-elevDet var en fin dag, hvor alt fungerede. Jeg kunne blandt andet lære eleverne, hvordan man lægger en strategi. De brugte de input, de fik, til at træffe nogle gode beslutninger.
Knud Nissen, tidligere direktør hos Nissens A/SHvordan samarbejdede I?
Det var inspirerende at høre elevernes holdninger til de beslutninger, vi som hold skulle træffe. Vi kunne hver især byde ind med viden fra vores hverdag, og eleverne var meget lydhøre over for de råd vi kom med.
Helle Langhoff, kundechef hos Middelfart SparekasseI spillet var det os elever, der tog de endelige beslutninger, efter vi havde fået gode råd fra Knud og Helle.
Jonas, HH3-elevDet var godt, at grupperne var sammensat med både elever og erfarne erhvervsfolk. På den måde kunne eleverne få sparring på det, de har lært i undervisningen.
Helle Langhoff, kundechef hos Middelfart SparekasseElevernes kundskaber fejler bestemt ikke noget. Stod jeg for at skulle ansætte nogen, kunne jeg godt bruge et par stykker af dem.
Knud Nissen, tidligere direktør hos Nissens A/STak til alle de erhvervsfolk, som brugte deres tid på at lære os om virkelighedens ’Business Combat’.
Jonas, HH3-elev