Step 10-elever: Sidste skoledag er en festdag

01. juni 2018

Onsdag den 30. maj havde Step 10-eleverne sidste skoledag, som blev fejret med fælles morgenmad, udklædning og hyggelig afslutning i Lunden.

Skoleåret er ved at være slut, og eleverne på Step 10 har netop fejret deres sidste skoledag. Dagen bød på forskellige aktiviteter og festlige indslag. Sebastian Rosenlund går i 10.B, og han har set frem til sidste skoledag.

”Sidste skoledag var en ren festdag, og jeg havde glædet mig til det hele!” siger Sebastian Rosenlund.

De 161 Step 10-elever havde selv planlagt sidste skoledag, hvor de skulle nyde hinandens selskab og have det sjovt. Signe Jochumsen fra 10.D så frem til en dag fuld af sol og godt humør.

”Vi startede med morgenmad på skolen, og elevrådet havde lavet en Kahoot til underholdning. Derefter gik vi til Lunden, hvor alle 9. og 10. klasser mødtes. Til sidst samledes Step 10 i Bygholm Park, så vi kunne få en ordentlig afslutning sammen,” fortæller Signe Jochumsen.

Hvad så efter sommerferien?

På Step 10 får eleverne mulighed for at udvikle sig og finde ud af, hvilken vej de vil gå efter 10. klasse. Da Signe Jochumsen startede på Step 10, vidste hun ikke hvad hun ville, og hun har brugt året til at afprøve forskellige ungdomsuddannelser.

”Efter jeg har gået på Step 10, er jeg blevet helt sikker på, at jeg skal på gymnasiet, og jeg starter på Horsens Gymnasium efter sommerferien. Jeg gik på GYM10-linjen, og det var fedt at få lov til at komme i brobygning og at opleve de forskellige skoler,” fortæller Signe Jochumsen.

Sebastian Rosenlund var derimod sikker på, at han skulle være tømrer, og han satte stor pris på de dage, hvor han var i brobygning på Learnmark Tech.

”Jeg gik på EUD10-linjen og skal starte på Learnmark Techs tømreruddannelse efter sommerferien. Jeg synes, at de bedste dage på Step 10 var, når vi skulle i brobygning. Jeg har blandt andet lavet en strandstol, en terning og en skraldespand under brobygningsforløbet på Learnmark Tech,” siger Sebastian Rosenlund.

Hvad har Step 10 givet mig?

På Step 10 er der fokus på personlig og faglig udvikling, og eleverne kan vælge mellem to linjer. GYM10-linjen som forbereder eleverne på en gymnasial uddannelse efter 10. klasse, og EUD10-linjen, som introducerer eleverne for forskellige erhvervsuddannelser. Det er alt sammen med til, at eleverne finder den ungdomsuddannelse, der passer til dem.

”Da jeg startede på Step 10, blev jeg taget imod med åbne arme. Vi fik hurtigt et rigtig godt sammenhold, og jeg kunne tydeligt mærke, at vores lærere var glade for deres job. Det var fedt at vide, at vores lærere virkelig gik op i at hjælpe os,” siger Sebastian Rosenlund.

Hvilke succesoplevelser tager jeg med mig?

Signe Jochumsen og Sebastian Rosenlund har fundet frem til, hvilken uddannelse de skal starte på efter at have afsluttet Step 10, og de ser tilbage på et lærerigt år.

”Selvom jeg hurtigt blev klar over, at jeg ville på gymnasiet, så var det spændende at få lov til at prøve andre uddannelser som fx Learnmark Tech. Fordi vi fik mulighed for at besøge forskellige uddannelser, kunne jeg blive helt sikker på, hvilken ungdomsuddannelse der passer bedst til mig,” siger Signe Jochumsen.

Begge Step 10-elever fremhæver brobygning som en stor fordel ved Step 10, og Sebastian Rosenlund tilføjer:

”Da vi startede i brobygning, var det fedt, at vores Step 10-lærer blev hos os, så vi ikke bare blev efterladt på en anden skole. Efter noget tid lærte vi de andre lærere at kende, og jeg havde det rigtig sjovt sammen med mine kammerater. Det var en rigtig succes oplevelse.”