Tidligere HTX-elev sender rejsebrev fra Vietnam

25. oktober 2017

Mikael Borre Jansson modtog foråret 2017 Grethe og Henning Skov Jensens rejselegat på 25.000 kr. Han er student fra Learnmark Gymnasium HTX og læser til diplomingeniør på Syddansk Universitet. Rejselegatet er et tilskud til, at han i efteråret 2017 kan tage sit 5. semester på Ho Chi Minh City International University i Vietnam. Her kan du læse hans rejsebrev fra oktober 2017. 

Hverdag i Ho Chi Minh City

Efter min rundrejse i Sydøstasien forud for mit semester, blev jeg logeret i et fornemt kvarter sammen med de andre udvekslingsstuderende. Jeg deler en lejlighed på 19. sal med to andre, heraf en fyr fra Japan og så en anden dansker. Faciliteter som fx udendørs pool og fitnesscenter gjorde det nemt for mig at falde til. Lokalbefolkningen, og især de lokale universitetsstuderende, har været utroligt venlige til at hjælpe os med alt lige fra kost, logi, transport, og hvad vi ellers har haft brug for hjælp til. 

Første dag på universitetet var selvfølgelig ekstra spændende, og det første vi fandt ud af var, at vi det næste halve år hver morgen skulle krydse en 6-sporet travl hovedvej for at stige på vores bus. På trods af tung trafik og propfyldt offentlig transport, der får DSB’s IC4-tog til at virke ekstravagante, nyder jeg studielivet i Vietnam med alt, hvad der hører til. 

Kulturforståelse og samarbejde

Jeg er i gang med at tage en diplomingeniør kaldet Global Management and Manufacturing (GMM) på Syddansk Universitet, hvilket handler om forsyningskæder, produktion, handel og ledelse. 

Da jeg har bestået mine ingeniør-tekniske fag, bruger jeg dette semester på at udvikle min viden inden for bl.a. handel. Det inkluderer fag som Micro Economics, Business Administration, Risk Management, Entrepreneurship og Psychology. Fagligt lærer jeg selvfølgelig teorien til disse emner, men mest af alt lærer jeg, hvordan man bedre kan arbejde sammen med mennesker fra en anden baggrund. Fra Syddansk Universitet har jeg lært teori omkring Lederskab, Kulturelle forskelle, og hvordan man takler dem, og det at bruge denne teori i praksis har været enormt spændende - især under gruppearbejde. 

Kulturforskel i undervisningsform

I begyndelsen af semesteret var jeg vældigt overrasket over, hvor lavt det faglige niveau var. Jeg var også overrasket over, hvordan lærerne ”nursede” elever, der sov i timerne. Dette kom af, at mange af eleverne ikke vælger uddannelse af egen interesse, men af deres forældres, hvilket påvirker det generelle engagementet i stor grad. Manglen på selvstændighed fra elevernes side samt et lavere engelsk niveau bliver taklet med gentagelser, gentagelser og atter gentagelser. Med det sagt, så er vi nu halvvejs inde i semesteret, og det faglige niveau er stigende. 

Fritid med andre studerende

Ud over den vanvittige trafik er min største overraskelse, hvor glade og venlige alle har været. Både i pauserne og i min fritid mødes jeg med de andre studerende og snakker om, hvordan det går. Jeg føler mig altid velkommen, og der er altid noget at snakke om. Når jeg ikke mødes med de andre studerende, går min fritid på at træne, læse, ordne praktiske opgaver, og så prøver jeg selvfølgelig at fortsætte min opdagelse af storbyen og diverse udkantsbyer, når det er muligt. 

Bedste oplevelse med lokale unge

Min bedste oplevelse indtil videre er også den mest grænseoverskridende. På en stille aften i byen mødte jeg nogle lokale jævnaldrende, der tilbød tequila. Dagen efter inviterede de mig med på restaurant for at spise levende larver, hvilket jeg gjorde på trods af en meget ambivalent følelse i kroppen. Jeg tror at moralen er, at man nogle gange skal sige ja tak til udfordringer, selvom de er grænseoverskridende - og noget med tequila.