Tre timers fokus på digital handel

13. marts 2020

Onsdag d. 11. marts inviterede Videnscentret for Digital Handel elever fra Learnmark Business til et arrangement, der havde fokus på digital handel.

Online salg, iværksætteri og markedsføring på sociale medier var nogle af de emner, der blev talt om til workshoppen. Foredragsholderne var blandt andet iværksætteren Daniel Johannesen fra webshoppen Watery, CEO i Trendhim, Sebastian Petersen, og den digitale rådgiver Anita Dalsgaard.

Mange elever fra Learnmark Business var mødt op for at suge viden til sig og blive klogere på, hvordan man kan få succes med digital handel. Blandt de fremmødte var EUX-eleverne Caitlin Pearl Williams Pedersen og Philip Høgh.

Det var en superfed workshop med nogle gode oplægsholdere. Ét var, at de var her fra Horsens, noget andet var, at de er forskellige størrelser og bidragede med noget forskelligt. Jeg fik helt klart det ud af det, at jeg har fået et større indblik i, hvad der skal til for at drive en virksomhed. Derudover var det spændende historier, og jeg fik gåpåmod til at hoppe ud i at prøve noget nyt. Og så kunne jeg også se, at dét, vi laver på skolen, kan bruges i praksis, når vi kommer ud og skal arbejde i virksomheder.

EUX-elev, Philip Høgh

Jeg synes, det var megaspændende. De var gode til ikke at gøre det langtrukkent. De fordybede sig i hver sine emner, så det, synes jeg, var rigtig godt. Jeg havde frygtet, at det ville være lidt kedeligt, så det kom bag på mig, hvor spændende det var.

EUX-elev, Caitlin Pearl Williams Pedersen

Waterys rejse

Den første foredragsholder var Daniel Johannesen fra Virksomheden Watery. Den unge iværksætter blev for alvor kendt, da han deltog i tv-programmet Løvens Hule og tog både løver og hele Danmark med storm. Til workshoppen om digital handel kunne eleverne høre om start up-forløbet fra begyndelsen til nu.

Jeg synes, at Daniels oplæg var det mest spændende. Jeg blev helt imponeret over, at man i en alder af 17 kan komme så langt. Jeg blev virkelig imponeret.

EUX-elev, Caitlin Pearl Williams Pedersen

Daniels oplæg var superfedt. Han fortalte om, hvordan han begyndte virksomheden og om op- og nedture. Han forklarede om, hvordan det er at starte sin egen virksomhed, inden man blev 18. Han kom også ind på digital handel, fordi han markedsfører sig meget personligt på Facebook.

EUX-elev, Philip Høgh

Trendhims eksportsucces

Sebastian Petersen er CEO for Trendhim, der eksporterer deres varer til 27 forskellige lande. Han forklarede om virksomhedens rejse og om, hvor afgørende online marketing har været for, at Trendhim er blevet så stor en succes.

Hans oplæg var superfedt. Han talte meget om virksomhedsstyrring, og hvordan deres virksomhed kører på de sociale medier. Han fortalte blandt andet, at de er gået mere over til at bruge storytelling på sociale medier og deres hjemmeside.

EUX-elev, Philip Høgh

Det er sejt, at de har startet i Horsens og så ender med at blive en global virksomhed. De har vokset hurtigt, fordi de har fulgt med den digitale udvikling.

EUX-elev, Caitlin Pearl Williams Pedersen

Stategi på sociale medier

Den sidste taler var Anita Dalsgaard, som til dagligt rådgiver virksomheder i strategi på sociale medier. Hun stillede i begyndelsen af sit oplæg spørgsmålet: ”Hvordan sælger man på sociale medier?”. Dette spørgsmål besvarede hun i løbet af foredraget.

Hun lagde det meget godt op. Hun sagde, at man skal starte med at brande sig selv, så folk ved, hvem man er, og derefter skal man sælge. Det er også vigtigt, at man kender sin målgruppe. Jeg kan bruge den viden, hvis jeg selv vil starte noget op, eller når jeg selv er på arbejde i Rema 1000. På min arbejdsplads er de meget åbne, så hvis man har en idé, får man tit lov til at prøve den af.

EUX-elev, Caitlin Pearl Williams Pedersen

Jeg fik en generel forståelse for, hvordan man skal arbejde på de forskellige medier, og hvad man skal holde øje med, alt efter hvilken virksomhed man er, og hvilken målgruppe man har. Jeg synes, hun besvarede spørgsmålet rigtig godt. Hun kom ind på mange ting, der gør, at jeg nu har en større forståelse for, hvordan den fysiske butik adskiller sig fra den digitale.

EUX-elev, Philip Høgh