Valgfag inspirerer til valg af uddannelse

20. november 2017

Rebecca Hauge Hjort Christensen og Eugene Osipov går i klasse sammen på grundforløb (GF1) på Learnmark Tech. De har alle obligatoriske timer sammen, men når der er valgfag, vælger de ud fra deres helt egne ønsker og interesser.

Hvilke valgfag har du valgt?

 Rebecca: Mit første valgfag var matematik, fordi der var nogle områder, som jeg gerne ville være bedre til – og det lykkedes. Nu har jeg På vej mod egne kødgryder, hvor vi både lærer at lave god mad og dække bord. 

Jeg kan godt lide, at jeg selv har indflydelse på nogle af de fag, jeg har. 

Eugene: Jeg drømmer om at uddanne mig til industritekniker, hvor man skal være skarp til matematik. Derfor havde jeg også det som mit første valgfag. Nu har jeg Metal Art, som minder lidt om min drømmeuddannelse. Det første vi lavede, var en metal-boks, hvor vi lærte de grundlæggende arbejdsmetoder at kende. Vi prøvede fx både at bukke og klippe plader og at popnitte. 

Jeg har valgt fagene for at lære noget, jeg skal bruge på GF2, og for at lave noget sjovt, hvor jeg bruger mine hænder. 

 Hvilken uddannelse overvejer du at vælge på GF2?

 Rebecca: Da jeg startede på GF1, vidste jeg, at jeg vil være kok. Da vi havde projektet Sportslege lærte vi om sund mad, ernæring og motion. Det var lige noget for mig! 

Vi lavede blandt andet hjemmelavede burgere og sammenlignede kalorieindholdet med en burger fra en fastfoodkæde. Derefter skulle vi lave beregninger på, hvor langt vi skulle gå for at forbrænde kalorierne. Det var ret langt. 

Eugene: Vi er lige startet på projektet Cross & Bowl hos industriteknikerne, og det skal være med til at gøre mig helt sikker på, at det er den uddannelse jeg skal vælge.  

Vi er i gang med at lave et kryds og bolle-spil i plexiglas og messing. Først skal vi 3D-tegne vores spil, og senere skal vi fræse pladen og dreje brikkerne. Jeg kan godt lide at være med i hele processen fra tegning til færdigt produkt. 

Hvad synes du om at prøve mange forskellige håndværk på GF1?

 Rebecca: Selvom jeg ved, hvad jeg vil uddanne mig til, har det været sjovt at prøve de forskellige håndværk – nogle steder var der meget fokus på samarbejde, andre steder handlede det mere om at være kreativ eller at bruge sin fysik. Jeg er også kommet til at tænke mere over, hvad jeg interesserer mig for, og hvad jeg har lyst til at bruge min tid på. 

Eugene: Jeg synes, det har været meget udfordrende at prøve de andre håndværk, og jeg har fået viden om, hvordan man arbejder i de forskellige håndværk. Når jeg har afsluttet et projekt, har jeg tænkt over, om det er noget jeg kunne tænke mig at arbejde med i fremtiden.