27. juni 2025

Rektor Sune Aggers tale til studenterne


Skrevet af Sune Agger, rektor på Learnmark Gymnasium HHX & HTX


Kære studenter, kære familier og venner, gæster, undervisere og ansatte på Learnmark.

Må jeg bede om jeres opmærksomhed?

Sådan har man i mange år indledt taler, og det er næsten forslidt at sige det.

Men det er ikke et uskyldigt spørgsmål i dag.

For kampen om opmærksomheden er blevet én af vor tids største og mest afgørende kampe. Og desværre er det de færreste tech-giganter, der spørger. De tager bare. Vores opmærksomhed, altså.

For opmærksomhed er ikke bare noget, vi giver.

Opmærksomhed er ikke bare noget, vi kan give uendeligt af.

Og det er noget, alle prøver at tage.

Vi lever i en tid, hvor opmærksomhed er blevet en slags kapital.

Måske den mest værdifulde overhovedet, som man kan se på tech-giganternes bundlinjer.

Virksomheder, nyhedsmedier, sociale platforme, ja, sådan set også skolen , kæmper alle om vores opmærksomhed.

Vi scroller, swiper, streamer.

Og vores opmærksomhed bliver trukket i flere retninger, end noget menneske før har oplevet.

Sune Agger holder tale

Jeg kan selv mærke det, og jeg har nogle indrømmelser:

Det er blevet sværere at holde koncentrationen om at læse en helt almindelig bog, hvilket jeg egentlig synes, er noget pinligt at sige. Der er så meget, der skal kigges og klikkes på. Jeg tror desværre ikke, jeg er alene med den følelse. Når jeg så får læst, er tilfredsstillelsen også så meget desto større: At man rent faktisk får en forståelse af noget i dybden. At man kan huske en pointe eller en følelse – også i morgen og om fire uger.

Jeg har selv slettet de fleste spil fra min telefon. Ikke fordi jeg er imod spil – men fordi de tog for meget af min tid. Og det er så en af de måder, jeg kunne styre det på. Jeg kan huske, da Hay Day udkom i sin tid. Så sad jeg der og brugte oceaner af tid på at være fritidslandmand, altså på telefonen. Og eftertanken slog mig: Var det virkelig det, jeg ville bruge min tid på? Er det virkelig vigtigt for mig, at jeg får sået og høstet de marker - på telefonen? Det var et af de spil, jeg slettede.

Jeg ser sjældent serier. Kun hvis det er noget helt særligt – eller noget, jeg ser sammen med min familie.

Jeg har taget en beslutning om ikke at spille computerspil.

Ikke fordi det er forkert. Men fordi det for mig tager for meget fra noget andet.

Til gengæld har jeg to apps, jeg er glad for: den ene er min skakapp.

Jeg bilder mig ind, at den holder mig intellektuelt kørende – og det har jeg nok også brug for. Den anden er min NBA-app. Jeg er nødt til at holde styr på, hvad der sker i amerikansk basketball. Og jeg bruger nok også alt meget tid på dem.

Men pointen er ikke, at man skal holde op med alt, og især ikke med de aktiviteter, der gør en glad.

Pointen er, at man skal vælge og finde sin egen vej, der er rigtig for en. Bevidst. Kritisk. Personligt.

Nok også at man skal snakke om det med andre, så man kan fastholde sine valg. Man skal styre skærmene og ikke lade dem styre sig. For det gør de, hvis vi lader dem få lov.

Dimission på Learnmark Gymnasium HHX & HTX juni 2025

I dag taler vi meget om digital dannelse – jeg gør i hvert fald – det er blevet et centralt ord i jobbet som rektor. Men hvad er det egentlig?

Det handler ikke bare om at kunne bruge teknologi. Det handler om at kunne tage ansvar for, hvordan man bruger den. Om at kunne vælge til – og vælge fra.

At kunne sige: Det her giver mening for mig. Eller det her vil jeg ikke bruge mit liv på.

Der er mange ting, der kan give mening. Inklusive spil og sociale medier. Der kan være flere fremragende fællesskaber omkring begge dele. Der, hvor det går galt, er, når vi får indarbejdet nogle vaner, som vi i virkeligheden ikke bryder os om. Når vanerne pludselig betyder en skærmtid på 6-8 timer i døgnet, uden at det er det, vi egentlig vil.

I har gennemført en ungdomsuddannelse i en tid, hvor det faktisk er en præstation i sig selv at kunne holde koncentrationen – og hvor vi som samfund måske ikke har givet jer de bedste muligheder for det. Vores undervisningsminister Mathias Tesfaye sagde ”Undskyld” til jeres generation for halvandet år siden for at gøre alle til forsøgskaniner i et stort digitalt eksperiment, som skoleverdenen også havde bidraget til. Han sagde undskyld for det svigt ikke at have givet rum for fordybelse, og for at det offentlige Danmark har bidraget til det ved ikke at sætte retning og rammer.

Pointen var, at fordybelsen blev tabt, når notifikationer bimler og bamler, og algoritmer konstant forsøger at fastholde os i en endeløs billedstrøm.

I dag vil jeg ikke sige undskyld til jer. Jeg vil hellere vende den om og sige tillykke til jer, ja faktisk vil jeg sige: Godt gået til jer!

I har faktisk lært at holde fast.

I har trænet evnen til fordybelse – på trods af, at I er den generation i verdenshistorien – i hvert fald indtil videre – som flest vil have fat i opmærksomheden på.

Og den opmærksomhedskrig kan gå ud over fællesskabet. For bruger vi vores tid på en influencer fra Indiana, ja så er fokus ikke på sammenholdet i Horsens.

Men I er en del af et fællesskab, som man tydeligt kan mærke på skolen. Da mange kom i ens julesweatre til julefrokosten. Til vores gallafest, hvor I ankom på måder, der viste et væld af flotte og kreative udtryk og personligheder. Eller til sidste skoledag som blandt andet oliesheiker, pirater, 007-agenter, i fangedragter, som beach- og badedyr, cowboys og cowgirls, i Hawaii-tøj, tennisspillere, eller som en hel klasse af Find Holger. Men også i dagligdagen. I undervisningen, når I har støttet en kammerat, der skal holde oplæg. I Multisalen og ved bordtennisbordene. I værkstederne og i laboratorierne. På messer og på virksomhedsbesøg.

I vil hinanden.

Dimission på Learnmark Gymnasium HHX & HTX juni 2025

I har valgt at give jeres opmærksomhed til noget, der rækker ud over det næste klik.

Og på den baggrund kan man jo ikke lade være med at være optimistisk:

Jeg både håber og tror, at noget af det I tager med herfra, er både det kritiske blik og den store tillidsfuldhed, som Niels var inde på i hans tale: At I ikke tager alting for gode varer, men at I stiller spørgsmål ved det, som lyder for godt til at være sandt. Og at I samtidig møder verden og hinanden i grundlæggende tillid. At vi både kan være kritiske og tillidsfulde er noget af det fineste ved vores lille land.

Jeg både håber og tror, at noget af det I også tager med herfra, er fordybelsen og det nørdede: At I bliver optaget af noget, som er vigtigt for jer, og som I vil bruge jeres tid på. 

Jeg både håber og tror fuldt og fast på, at noget af det I tager med herfra, er fællesskabet. Hinanden. At I er der for hinanden.

Jeg både håber og tror, at noget af det I tager med herfra er, at jeres tid er jeres egen, og at det er jer selv, der bestemmer, hvordan den tid skal bruges.

Vi står i en tid med store teknologiske muligheder – og store etiske udfordringer.

Og vi får brug for jeres kritiske sans. Jeres nærvær.

Så mit råd til jer i dag er enkelt: Pas på jeres opmærksomhed.

Det, I giver opmærksomhed – det er det, som former jer.

Det, I giver opmærksomhed – det er det, som vokser.

Så giv opmærksomhed til noget, der gør jer stolte, og som er noget I vælger, noget I bestemmer.

Giv jeres opmærksomhed til noget, I fordyber jer i. Giv opmærksomhed til mennesker, der har betydning for jer.

Kære dimittender  - tak for jeres år her på Learnmark Gymnasium.

Tak for jeres indsats, jeres nysgerrighed, jeres nærvær.

Jeg er stolt af jer, og vil savne at se jer – i dagligdagen, til fællessamlinger, ja på skolen. Men jeg sender jer ud i verden med stor tillid og håb.

Og i dag … i dag, der giver vi jer vores fulde opmærksomhed.

Stort tillykke med jeres studenterhue.