14. november 2025
Lærerigt talentforløb hos Schur Automation
3. g-elever på Learnmark Gymnasium HHX & HTX har i efteråret deltaget i et talentforløb i samarbejde med Schur Automation.
Talentforløbet var planlagt i tre dele
- Master brief om Schur Automations drift, produkter, serviceydelser og kunder og en rundvisning i produktionen.
- En dags undervisning på VIA University College i Value Chain Management
- En lørdag formiddag og eftermiddag på Schur, hvor talenteleverne analyserede et selvvalgt område og kom med løsningsforslag ud fra denne problemformulering:
Hvordan kan Schur Automation udvikle sig strategisk og økonomisk ved at implementere bæredygtige løsninger, der styrker virksomhedens konkurrenceevne og/eller henvender sig til nye markeder/tendenser?
Her kan du læse om elevernes oplevelse af talentforløbet.
Det var megafedt, at talentforløbet var delt i de tre forskellige dele, og det var især fedt at få indblik i stor virksomhed i Horsens.
Min gruppes forslag handlede om, hvordan Schur flere steder i virksomhedens værdikæde kan udvikle og implementere løsninger med kunstig intelligens.
Vi fik positiv feedback på vores forslag, og det lægger sig meget fint op ad de tanker, som Schur gør sig lige nu. Det er fedt, at vores forslag er noget, som de rent faktisk arbejder med og kan bruge i deres virksomhed.
Talentforløbet bekræftede mig også i, at det, vi arbejder med på HTX, er vigtig viden og vigtige kompetencer i erhvervslivet.
Alfred, HTX-elev
Det er meget relevant for os HHX-elever at komme ud og se en virksomhed og høre ledelsen fortælle om drift af virksomheden – det gør undervisningen mere virkelig.
Det var en sværere opgave, end vi er vant til, så vi havde lidt pres på. Vi ville gerne levere noget godt, og vi havde forholdsvis kort tid, men det gik heldigvis godt.
På VIA lærte vi ny teori og nye modeller, som vi kunne bruge i vores opgave.
Karoline, HHX-elev
På VIA lærte vi om Value Chain Management, og den teori kunne vi bruge til at løse den case, vi fik af Schur. Det var godt at få nogle redskaber, som vi kunne arbejde med.
Det var også fedt at arbejde i virksomhedens rammer om lørdagen. Her kunne vi stille driftsdirektøren spørgsmål i forhold til det, vi arbejdede med. Vores forslag var, at Schur skal have mere fokus på omstillingsparathed, så de ikke kun er konkurrencedygtige i morgen, men også om 5 år. Driftsdirektøren gav os efter fremlæggelsen god feedback og sagde, at vores forslag passer godt med det, de allerede arbejder med i virksomheden.
Viktor, HTX-elev
Det var spændende, at vi fik så virkelighedsnær en opgave, hvor vi selv skulle analysere os frem til en problemstilling, som vi ville arbejde med.
Vi arbejdede med, at Schur er afhængig af store virksomheder som kunder, og vi foreslog, at Schur skal udvide deres kundegruppe til også at indeholde mindre kunder. I vores feedback fik vi at vide, at det faktisk er noget, de selv arbejder med i øjeblikket.
Det var nogle gange svært at få den teori, vi har lært på skolen, til at hænge sammen med virkeligheden – men det var også det, der gjorde det til en god opgave!
Jessica, HHX-elev