Stil åbne spørgsmål, når dit barn skal vælge uddannelse

Vejledning om uddannelse bør ifølge forskere have mere fokus på vejen til beslutningen i stedet for fokus på selve uddannelsesvalget.

Vi anbefaler derfor, at dit barn ikke træffer valg om ungdomsuddannelse, før I kender til de forskellige uddannelsers faglige indhold, arbejdsmetoder og muligheder for fx videreuddannelse og job. Nogle gange er drømmeuddannelsen en helt anden, end den man troede. 

De gode spørgsmål

I løbet af 8., 9. og 10. klasse møder grundskoleeleverne ungdomsuddannelserne mange gange. Det er fx gennem brobygning, undervisningsforløb i klassen, åbent hus og praktik. 

Gennem åbne spørgsmål før, under og efter disse møder kan du hjælpe dit barn til at reflektere over udbyttet af de forskellige aktiviteter. På den måde sætter I sammen fokus på vejen til beslutningen - læringen - i stedet for uddannelsesvalget. 

Forskere fraråder forældre at stille spørgsmålet: ”Var det så noget for dig?”, når barnet fx har været i brobygning, eller man sammen har været til åbent hus på en ungdomsuddannelse. Årsagen er, at du som forælder afkræver dit barn et svar, før han/hun selv har det.

Portrætbillede af Niels Yde, direktør på Learnmark Horsens
Mit bedste råd til unge er, at de skal vente så lang tid som muligt med at vælge ungdomsuddannelse. Tiden, indtil ansøgningen skal sendes, skal de bruge på at afsøge alle muligheder. De skal hente førstehåndserfaringer på forskellige ungdomsuddannelser, diskutere uddannelse og job med deres forældre, lærere og kammerater, så de både ved, hvad de vælger til, og ikke mindst hvad de vælger fra. Det hjælper dem til, at det endelige valg af ungdomsuddannelse bliver det rigtige valg.

Niels Yde, direktør på Learnmark Horsens

Eksempler på spørgsmål

  1. Hvad synes du, der var mest interessant ved uddannelsen?

  2. Hvilke opgaver fik du, og hvordan løste du dem?

  3. Hvad overraskede dig, og hvad var som du havde forventet?

  4. Hvad er det bedste, du har taget med dig fra besøget?

  5. Hvad gjorde mest indtryk på dig

  6. Hvad kunne du tænke dig at vide mere om?