HHX-elev: Mit drømmestudie kombinerer markedsføring og tysk

13. april 2021

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen går i 3. g på Learnmark Gymnasium HHX. Her har hun studieretningsfagene afsætning og innovation. Hendes 2. fremmedsprog er tysk, som hun afslutter på A-niveau. 

Og der er noget ved det tyske sprog, som fascinerer Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen.

Det er et sprog, som mange flere, end man lige tænker over, taler. Og så er det et land tæt på Danmark, og alligevel er vi så forskellige. Tyskland er også en af Danmarks største handelspartnere, så der er mange muligheder for gode jobs, hvis man kan sproget.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Julie sidder og arbejder ved sin bærbare pc

Drøm om egen eksportvirksomhed

Efter sin studentereksamen vil hun rejse ud og opleve verden, arbejde og blive bedre til sprog. Herefter drømmer hun om at studere markedsføring og tysk på universitetet.

Min største drøm er en dag at åbne min egen virksomhed, som eksporterer til blandt andet Tyskland.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Illustration: Sorte citationstegn

Fokus på handelssprog – sprog jeg kan bruge til noget

Hendes valg af studieretningsfag er et godt fundament for at søge ind på sit drømmestudie. På HHX lærer eleverne i sprogfagene blandt andet at skrive og tale handelssprog, som er noget helt særligt for HHX-eleverne.

Det er meget anderledes at lære at kommunikere på tysk, når der er et erhvervsfokus. Det er også meget spændende at lære erhvervstysk, fordi det er noget, jeg kan bruge, når jeg en gang får job i erhvervslivet.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Illustration: Pile - peger mod højre

En del af sprogundervisningen på HHX handler også om at få viden om andre landes kultur.

Kendskab til kulturen er vigtig, når kan skal lære et nyt sprog. Jeg synes, det er mest interessant at lære om forretningskulturen. Det vi lærer om fx Tysklands historie, kan vi bruge i nogle af de andre fag, vi har på HHX, det er også ret fedt.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Illustration: Verdenskort

Eksempler på undervisningsforløb

I tysk har Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen og hendes klassekammerater arbejdet meget med tyske virksomheder som fx Adidas, Fritz Cola og Aldi.

Det har været spændende at få mere viden om virksomhedernes historie, at lære mere om deres økonomiske forhold, og hvordan de fx positionerer sig i markedet.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Illustration:  En masse mønter oven på hinanden

Hun synes, at grammatikken er det sværeste i faget, og at det sjoveste er, når de øver fri samtale.

Jeg kan godt lide, når jeg bare springer ud i det og siger noget uden hele tiden at skulle tænke over grammatikken.

Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen, HHX-elev
Illustration: Sorte citationstegn

Oprindelig havde Julie Lykkeberg Schwartz Pedersen valgt at afslutte tysk på B-niveau, men hun blev så glad for sproget, at hun valgte at fortsætte med det i 3.g, så hun afslutter det på A-niveau.