HHX-grundforløbet kickstarter gymnasietiden

30. august 2018

På Learnmark Gymnasium HHX og HTX starter alle elever på et tre måneders grundforløb. Her får de blandt andet introduktion til de forskellige studieretningsfag, lærer arbejdsmetoder og deltager i forskellige sociale arrangementer, hvor de lærer hinanden at kende på tværs af klasserne. 

Efter tre måneder starter eleverne på deres studieretningsforløb, som varer resten af deres gymnasietid. Det betyder, at eleverne kommer i en ny klasse med elever, som har valgt de samme studieretningsfag. 

Josephine Nordahl Andersen og William Thykjær Lave gik i samme klasse på grundforløbet på HHX. I dag har Josephine Nordahl Andersen studieretningsfagene afsætning og virksomhedsøkonomi, mens William Thykjær Lave har afsætning og international økonomi. 

Hvordan var det at starte på grundforløbet?

Josephine: Da jeg startede på HHX, var jeg nervøs for at starte på en skole, hvor jeg ikke kendte nogen. Heldigvis var lærerne gode til at lave aktiviteter, hvor vi blev rystet godt sammen, og jeg blev hver dag mere og mere glad for at gå på HHX. 

Hvad var det bedste på grundforløbet?

Josephine: Det bedste ved grundforløbet var, at jeg fik kendskab til de forskelige studieretningsfag, så jeg vidste lidt mere om, hvad fagene indebærer. Jeg havde lettere ved at lave en for og imod-liste i forhold til fagene, og jeg er glad for de valg, jeg har truffet. 

William: Jeg synes også, at kendskabet til de forskellige studieretningsfag, var det bedste. Jeg havde en idé om, hvad fagene indeholder, men vidste ikke helt præcis, hvad det var. Det ved jeg nu. Vi havde også faget almen sprogforståelse (AP), som handlede meget om grammatik. Det er viden, som jeg kan bruge i alle de fag, jeg har på HHX.  

Hvordan var det at skifte klasse efter grundforløbet?

Josephine: I starten var det lidt hårdt at skifte til den nye studieretningsklasse, fordi man skulle være social hele tiden. Men jeg faldt ret hurtigt til i min nye klasse. Klasseskiftet har den fordel, at jeg kender mange flere på HHX, fordi jeg har gået i to klasser – jeg møder altid nogen, jeg kender, når jeg går rundt på skolen. Det er kan jeg godt lide. 

William: Det er fedt, at jeg kender så mange forskellige elever på årgangen, som jeg gør – jeg synes, det er sjovt at møde nye mennesker. På introturen trænede vi blandt andet samarbejde, og hvordan man er åben over for mennesker, man ikke kender. Det var godt, fordi det er noget, vi også skal kunne på uddannelsen. 

Hvilken betydning havde tutorerne?

Josephine: Tutorerne var blandt andet med på introtur, og det var især godt, at de kunne fortælle, hvordan det er at være ny HHX-elev. De har jo selv prøvet det. 

Hvad synes du om undervisningen på HHX/HTX?

Josephine: Det motiverer mig, at undervisningen tager udgangspunkt i virkelige emner og kendte virksomheders udfordringer. Jeg kan godt lide, at det er tydeligt, hvad jeg skal bruge det, jeg lærer i undervisningen, til. 

William: Vi er i klassen inddelt netværksgrupper, hvor vi lærer hinanden bedre at kende for at få et godt fællesskab i klassen. Lærerne har i det hele taget fokuseret meget på, at vi skal føle os trygge, så vi kan dele vores holdninger og viden med hinanden uden at frygte, man bliver til grin. 

Hvad vil du bruge din studentereksamen fra HHX til?

Josephine: Det ved jeg slet ikke endnu, men jeg kan mærke, at jo længere tid jeg har været på HHX, jo mere kan jeg mærke, hvad jeg kan lide at beskæftige mig med. Jeg får især meget inspiration til mit drømmejob, når vi er på virksomhedsbesøg. 

William: Jeg overvejer at blive børsmægler eller ejendomsmægler. Det skal i hvert fald være noget med økonomi.